-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30044 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

نقش ايمان در سعادت فردي و اجتماعي چيست؟
در ابتداء لازم است بدانيم نبايد به ايمان به عنوان يك ابزار نگاه كرد بلكه، ايمان يك ضرورت است. نگاه ابزاري به ايمان باعث مي شود هر چيزي متعلق ايمان باشد انسان موجودي است كه ساختار نيازمند دارد. امّا ايمان جزء نيازهاي عالي انسان است آدمي به ظاهر عالم و زندگي مادّي و مشهود راضي نمي شود و غيب هستي را جستجو مي كند و به قول فرانكل روانكاو معاصر: انسان در جستجوي معناست. بنابراين جواب روشن است كه اگر ايمان نباشد! نياز اساسي انسان خود آگاه پاسخ داده نشده و اضطراب و پوچي آدمي را درهم مي شكند. به تعبير زيباي قرآن «معيشة ضَنْك(1);زندگي در بن بست و تنگنا قرار مي گيرد». و اينها تمام به واقعيّت خداوند هستي و نياز نامحدود آدمي بستگي دارد. و اين كشتي نياز جز در كناره درياي ايمان پهلو نمي گيرد و به آرامش نمي رسد. زيرا هر چيزي هدف انسان قرار گيرد محدود است و به خستگي و وازدگي مي انجامد. گرايش دنياي غرب كه ايمان را از زندگي كنار گذاشت و اكنون دوباره بازگشت، اوج گرفته است از همين نياز عظيم انسان برخاسته است. و از زاويه اي ديگر انسان بدون ايمان دليلي براي مسئوليّت ندارد. آنجا كه خدا نباشد همه چيز مجاز است. تعبير زيباي قرآن از خداوند به نور، نشانگر اين است كه، خداوند نور هستي و معيار است. اگر نور نباشد هيچ رنگي با ديگر تفاوت ندارد. در شهر نابينايان چه عريان باشي چه با لباس! پس مسئوليّت فردي و اجتماعي نيز پشتوانه اي جز ايمان ندارد.
و رويكرد جوامع به ويژه غرب به قانونگرائي و مجازات به همين دليل است. وقتي
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره طه، آيه 24.

ـ25ـ
محور انسان و ارزشي كه او تبيين مي كند، باشد، ديگر چاره اي جز كنترل انسان با رادار و چشم هاي الكترونيكي نيست. جامعه اگر ايمان واقعي داشته باشد آثار آن امنيّت، تعاون، صداقت، ايثار و محبّت خواهد بود. كتاب انسان و ايمان نوشته استاد مطهري به تفصيل در اين موضوع پرداخته است. بررسي محققانه سوره والعصر، نقش اساسي ايمان را شفاف مي كند و زواياي پنهان اين نياز اصيل را آشكار مي نمايد.

( بخش پاسخ به سؤالات )


ـ26ـ

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.